2020 Winter Term
MCC213 Language and Gender
言語とジェンダー
  Language of Instruction: J
  藤田ラウンド 幸世 (FUJITA-ROUND, Sachiyo)


CREDIT (単位): 3
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
3         
General Description (概要)
This course introduces general theories and approaches to the study of language and gender. What is
women's language and men's language? How do girls and boys talk in media like Mange or drama? What
is language and sexuality? Students will acquire analytic tools for critically examining connections among
language and social practice, and then they will apply these techniques in exploring linguistic data collected in communities of their interests.

言語とジェンダーをめぐる諸理論及び研究アプローチを概観する。女ことばや男ことばがどのようなもの
か。漫画やドラマのようなメディアでは女の子や男の子はどのように話すのか。言語とセクシュアリティ
の関わりとは何なのか。言語と社会的実践との関係を批判的に検討するための分析手段を身につけ、さら
にそれを用いて各自が関心を持つコミュニティで収集した言語データを分析する。


This course introduces general theories and approaches to the study of language and gender. Students will acquire analytic tools for critically examining connections among language and social practice. They will be able to apply these techniques in exploring linguistic data collected in communities of their interests.


言語とジェンダーをめぐる諸理論及び研究アプローチを概観する。言語と社会的実践との関係を批判的に検討するための言語分析の方法を身につけ、さらにそれを用いて各自が 関心を持つコミュニティで収集した言語データを分析する。

 
Associated abilities in the ICU Diploma Policy / 関係するICUディプロマ・ポリシー上の能力

 
Learning Goals(学習目標)
At the end of the course, I hope that you will have:
(1) learned the basic concepts of 'language’ and ‘gender’.
(2) increased your understanding of linguistic analysis.
(3) become more aware of your own gendered language use.


(1) 言語とジェンダーの関わりに対する基礎概念を身につける
(2) 言語データの分析法に関する理解を深める
(3) 自らのジェンダーに関わる言語使用に意識的になる

 
Contents(内容)
1)Orientation: the relationship between language and gender

Part 1  Constructed gender: Language and gender in history
2) Chap. 1 Women's language
3) Chap. 2 Men's language
4) Chap. 3 Historical development of geographical dialects and standardized Japanese

Part 2  Creating gender: Language and gender in progress
5) Language use of gender in media(1) Chap. 4 Manga & Chap. 5 (Japanese) TV drama
6) Language use of gender in media(2) Chap. 6 Romantic novels

Part 3  Developing gender: language and gender beyond theories
7) Chap. 7 Japanese young girls' “boy's talk”
8) Chap. 8 Language and sexuality
9) Chap. 9 Politeness and gender

Part 4  Gender awareness in discourse: identity and ideology
10) Chap. 10 Expression of discrimination and 'sexual harassment'

1)オリエンテーション:ことばとジェンダーのかかわり

パート1 つくられたジェンダー:歴史上の「言語とジェンダー」
2) 第一章 女性語(女ことば)
3) 第二章 男性語(男ことば)
4) 第三章  方言の歴史と標準語政策
 
パート2 創造されるジェンダー:現在進行形の「言語とジェンダー」
5) メディアにおける言語使用とジェンダー(1) 第四章 マンガ & 第五章 テレビドラマ
6) メディアにおける言語使用とジェンダー(2) 第六章 恋愛小説

パート3 発展するジェンダー:理論を越える「言語とジェンダー」
7) 第七章 若い女性の「男ことば」
8) 第八章 ことばとセクシュアリティー
9) 第九章 ポライトネスとジェンダー

パート4 ディスコースに現れるジェンダー意識:アイデンティティとイデオロギー
10) 第10章 差別表現と「セクシュアル・ハラスメント」



 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture: Japanese
Readings/Materials: Japanese
Tests/Quizzes/Assignments: Japanese
Discussions/Presentations/Other learning activities: Japanese
Communication with the instructor: Japanese and/or English
Report and examination: Japanese, however, if requested, you can write in English.

講義言語: 日本語
文献・ハンドアウト言語: 日本語
授業内での議論: 日本語
講師とのコミュニケーション言語: 日本語、または、英語
レポートと試験:日本語、リクエストがあれば英語も可



 
Grading Policy(成績評価基準)
中間エッセイを書くための文字お越し/Transcription for the midterm 10%
中間エッセイ/ Midterm essay      30%
期末テスト/Final exam          30%
出席/Attendance            30%

理由なしに、4回以上休むと自動的に「E」の評価となる。
Students who have missed without any specific reasons 4 classes and more will automatically get “E”.

授業の中で小グループの活動を行いますので、出席は非常に重要です。就職活動や病気など授業を休むことがわかっている場合は、事前に知らせてください。
Class attendance is important because we will do class activities within the class. If there is a case of missing classes due to the reasons like job-hunting or illness, inform the instructor beforehand.

 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
210 minutes per week.

 
References(参考文献)
<教科書予定/Textbook>
中村桃子編著(2010)『ジェンダーで学ぶ言語学』京都:世界思想社
テキストは上記を予定しているが、在庫を確認しているので、詳しくは第一回目の授業で知らせる。

<図書館の指定図書/ reserved library books>
Cameron, D. (1992) Feminism and linguistic theory, 2nd edition. Macmillan
Cameron, D. & Kulick, D. (2003) Language and sexuality. Cambridge
Coates, J. (ed.) (1998) Language and gender: a reader. Blackwell.

D. カメロン (1990)『フェミニズムと言語理論』東京:勁草書房
D. カメロン&D. クーリック(2009)『ことばとセクシュアリティ』三元社
林・中村・細谷編著(2009)『暴力とジェンダー : 連続講義 』白澤社
香山リカ(2010)『母親はなぜ生きづらいか』講談社現代新書2044 講談社
小玉亮子(2007)『現在と性をめぐる:言語・社会・文学からのアプローチ』春風社
マリィ、クレア(2013)『「おネェことば」論』青土社
三宅・佐竹・竹野谷編(2009)『メディアとことば4:特集 現在を読み解くメソドロジー』ひつじ書房
中村桃子(2007)『〈性〉と日本語 : ことばがつくる女と男』NHKブックス 日本放送出版協会
中村桃子(2007)『 「女ことば」はつくられる』ひつじ書房
中村桃子(2012)『女ことばと日本語』岩波新書1382
中村桃子(2013)『翻訳がつくる日本語』白澤社
岡本・佐藤・竹野谷編(2008)『メディアとことば3:特集 社会を構築することば』ひつじ書房
田中東子(2012)『メディア文化とジェンダーの政治学』世界思想社
東京女性財団編(1998)『「ことば」に見る女性 : ちょっと待って、その「ことば」』東京女性財団
池田理知子(2015)『日常から考えるコミュニケーション学』ナカニシヤ出版

雑誌:
『日本語学』2018年, Vol. 37-4 特集:性と日本語 明治書院

 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)
1)中間エッセイと期末試験についての詳細は初日に説明する。
Details of the midterm essay and end of term exam will be given in the first class.

2)毎回、コメントシートの提出が、クラスへの出席として記録される。
The comment sheet will be used to record your attendance.



 
Schedule(スケジュール)
*4/TU,*4/TH

 
URL
https:multilingually.jp

 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)