2023 Winter Term
ANT212 Demographic anthropology
人口人類学
  Language of Instruction: J
  森木 美恵 (MORIKI, Yoshie)


CREDIT (単位): 3
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
3         
General Description (概要)
This course focuses on demographic issues from anthropological perspectives.Students will learn basic concepts and indicators in demography as well as the cultural meanings of the demographic phenomena in particular societies.

人口に関する問題を人類学の視点から学ぶ。人口の分野における基本的な概念や指標について学ぶと同時に、人口現象の特定社会における文化的意味についても考察する。


In this class, such population events as births, deaths, and migrations are examined from both anthropological and demographic perspectives. The class focuses on the inter-relationship between people’s behaviors at the micro-level and macro population dynamics. We will also discuss how demographic behaviors are influenced by cultural values and local practices. The class aims to help students gain a basic understanding of population issues in a cultural context and apply the knowledge in their daily lives.

この授業では、ヒトの出生、死亡、移動に関して文化的および人口学的観点から考察する。ミクロレベルでの人々の行動とマクロレベルでの人口構造がどのように相互に影響を与えあっているか、また、人間の行動パターンがいかに文化的価値観や慣習に影響されているかについて検討する。人口に関わる主要概念と専門用語を理解するとともにそれらの知識を現実生活に応用する姿勢も培っていく。 コース全般を通して、時事問題を随時取り上げながら人口人類学の見地より積極的なディスカッションを行う予定である。

 
Associated abilities in the ICU Diploma Policy / 関係するICUディプロマ・ポリシー上の能力

 
Learning Goals(学習目標)
1. To understand the relationship between demographic events and culture.
2. To learn basic concepts and indicators regarding births, deaths, and migrations.
3. To develop critical reading and analytical skills as well as academic writing abilities

1. 人口現象と文化の関わりを理解する。
2. 出生・死亡・移動に関わる基本的な概念と指標を学ぶ。
3. 文献を批判的に読み、分析し、自分の議論を学術的書きものとして表現する能力を養う。


 
Contents(内容)
Demographic frameworks
Fertility: the meaning of children
Demographic transition theory
Later marriages and non-marriages
Reproductive health issues: Fecundability, sexless marriages, and cultural infertility
Issues of mortality: cultural meaning
Migration
Immigrants and culture

Please see the full syllabus distributed in class for details.


人口学的考え方
出生に関して:子供の数が多いということ少ないということ
人口転換理論
晩婚・非婚という現象 
性と生殖について:妊孕力という子供が「出来る」確率、セックスレス、「文化的不妊」
死亡率の話
人口移動について
移民と文化

詳細については授業で配布するフルシラバスを参照



 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture: Japanese
Readings/Materials: Both Japanese and English
Tests/Quizzes/Assignments: Japanese (Students are allowed to write essays/answer exams in English)(tests/quizzes are written only in Japanese)
Discussions/Presentations/Other learning activities: Group presentation is in Japanese. For class discussions, both English and Japanese are allowed.
----
Communication with the instructor: Both Japanese and English

 
Grading Policy(成績評価基準)
1. 出席と授業参加 attendance and participation 10 %
2. ファイナルペーパー final paper 30%
3. グループプレゼンテーション group presentation 20 %
4. 中間テスト(資料持込み可) in-class midterm exam (open-book) 30 %
5. 反転授業クイズ flipped-class quizzes 10%

試験期間中のファイナルは行わない。Final Exam will not be held during the final examination week.

 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
140 minutes per week.
Students are expected to read chapters/articles before each class.

 
References(参考文献)
* 河野稠果 2007『人口学への招待』東京:中公新書。
*** その他の参考文献は随時moodleに掲載


 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)
人類学の100番台の授業を既習または履修中であることを推奨する。

 
Schedule(スケジュール)
4/M,4/W,4/F

 
URL


 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)