2023 Winter Term
ANT201 Anthropology and Gender Studies
文化人類学とジェンダー研究
  Language of Instruction: J
  加藤 恵津子 (KATO, Etsuko)


CREDIT (単位): 3
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
3         
General Description (概要)
This course will provide an introduction to anthropological approaches to gender studies.

人間のジェンダーに対する視点を人類学的に考察するための入門コース。


This course discusses inseparable relationship and possible mutual contribution between cultural anthropology and gender & sexuality studies through historical overview and the analysis of ethnographic works.


文化人類学とジェンダー・セクシュアリティ研究は、互いにどのように不可分な関係にあり、互いにどのように貢献しうるかを、学説史に沿って、具体的なフィールド事例も交えつつ考察する。




 
Associated abilities in the ICU Diploma Policy / 関係するICUディプロマ・ポリシー上の能力

 
Learning Goals(学習目標)
By learning basic concepts of cultural anthropology and gender & sexuality studies, students are expected to nurture the critical views that regard all "social and cultural" phenomena, whether of their own or others, as related to gender & sexuality.
Students will also experience fieldwork to learn anthropological approaches to gender & sexuality studies.


文化人類学とジェンダー・セクシュアリティ研究の基礎概念を身につけ、異文化・自文化を問わず、「社会・文化的」なあらゆる物事をジェンダー・セクシュアリティの視点から批判的に見つめる視点を養う。
またフィールドワークを通し、文化人類学的なジェンダー・セクシュアリティ研究の視点を体得する。



 
Contents(内容)
1.Anthropological Approaches to "Gender" before 1970s
2.Feminism and Anthropology
3.Colonialism, Gender and Anthropology
4.Men's Studies and Anthropology
5.LGBTQ Studies and Anthropology
6."Traditional" Culture and Gender
7.Gender in Global Context
and other

1.1970年代以前の人類学的研究における「ジェンダー」
2.フェミニズムと文化人類学
3.植民地主義、ジェンダー、文化人類学
4.男性学と文化人類学
5.LGBTQ研究と文化人類学
6.「伝統」文化とジェンダー
7.グローバル化時代のジェンダー




 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture: Japanese
Readings/Materials: Japanese and English
Tests/Quizzes/Assignments: Japanese and English
Discussions/Presentations/Other learning activities: Japanese and English
----
Communication with the instructor: Japanese and English

 
Grading Policy(成績評価基準)
中間エッセイ 60% (履修人数によっては、グループによる調査とクラス発表を行う)
期末テスト 40%
7回以上休んだ受講者は自動的に「E」の評価を受ける。

Mid-term essay: 60% (Students may do group work and presentation in class, depending on the class size)
Final exam: 40%
Students who have missed 7 classes and more will automatically get “E”.

 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
210 minutes per week.

 
References(参考文献)
購買は各人の自由です:

〈文化人類学〉
住原則也ほか編『異文化の学びかた・描きかた』世界思想社、2001年。
山下晋司編『文化人類学キーワード 改訂版』有斐閣 2008年。
など

〈ジェンダー・セクシュアリティ研究〉
竹村和子『フェミニズム』岩波書店、2000年。
加藤秀一『知らないと恥ずかしいジェンダー入門』朝日新聞出版社、2009年。
河口和也『クイア・スタディース』岩波書店、2003年。
田中俊之『男性学の新展開』青弓社、2009年。
周治あきら、高井ゆとり『トランスジェンダー入門』集英社、2023年。
エリス・ヤング『ノンバイナリーがわかる本』明石書店、2021年。
など

〈文化人類学とジェンダー・セクシュアリティ研究の接点〉
田中雅一、中谷文美編『ジェンダーで学ぶ文化人類学』世界思想社、2005年。
宇田川妙子、中谷文美編『ジェンダー人類学を読む』世界思想社、2007年。
奥野克己ほか編『セックスの人類学』春風社、2009年。
砂川秀樹『新宿二丁目の文化人類学:ゲイ・コミュニティから都市をまなざす』太郎次郎社エディタス、2015年。
田中雅一、嶺崎寛子編『ジェンダー暴力の文化人類学』昭和堂、2021年。
など

〈文化人類学の関連領域とジェンダー研究の接点〉
田中東子『メディア文化とジェンダーの政治学』世界思想社、2013年。
三浦玲一・早坂静『ジェンダーと「自由」』彩流社、2013年。
など

他、クラスでハンドアウトを配布する。


 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)
1) 中間エッセイは、指定された英語文献を批判的に読み、新たなリサーチクエスチョンを立て、ミニ・フィールドワークを行った上で書くこと。
For mid-term evaluation, students will critically read one of designated English readings, make new research question(s), conduct a small fieldwork, and write an essay.

2) クラスでディスカッションを行う際は、自分とは異なる立場の人がいることを充分に想定し、特定のジェンダーや性的指向に対するステレオタイプ的な発言、一方的な批判(批難)、からかい等は厳に慎むこと。
In class discussions, students must be attentive to diverse backgrounds of their classmates. They must strictly refrain from stereotypical remarks, one-way criticism, teasing, and other inappropriate behavior directed to specific gender identities or sexual orientations.

 
Schedule(スケジュール)
3/M,3/W,3/F

 
URL


 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)