2020 Winter Term
GEH051 H2: Behavioral Sciences and Humanistic Sciences (A)
H2:行動の科学・人間性の科学(A)
  Language of Instruction: J
  西村 馨 (NISHIMURA, Kaoru)/直井 望 (NAOI, Nozomi)/森島 泰則 (MORISHIMA, Yasunori)/磯崎 三喜年 (ISOZAKI, Mikitoshi)


CREDIT (単位): 3
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
3         
General Description (概要)
Students are expected to gain a deeper understanding of the meaning of human behavior and various cues so as to consider the human nature and social life as revealed by recent development in the behavioral and humanistic science. This course aims to examine various issues such as perception, motivation and stress that underline human behavior.

現代の行動科学と人間性科学の諸知見に照らして、人間の行動が持つ意味を深く理解し、社会生活や人間性についての考察を行うと同時に、人間行動を基礎づけている環境の知覚や動機づけ、ストレスなどの問題についても検討する。


We will understand to meanings of human behavior deeply, and analyze the social life and human nature by referring to the knowledge from modern behavioral science and human science, and also discuss about the issues of environmental cognizance, motivation, and stress that all together forms the foundation of human behavior. Three instructors will offer the classes from their own professions.


現代の行動科学と人間性科学の諸知見に照らして、人間の行動が持つ意味を深く理解し、社会生活や人間性についての考察を行うと同時に、人間行動を基礎づけている環境の知覚や動機づけ、ストレスなどの問題についても検討する。
3人の教員が自分の専門分野を中心に、それぞれのトピックについて授業を行う。


 
Associated abilities in the ICU Diploma Policy / 関係するICUディプロマ・ポリシー上の能力

 
Learning Goals(学習目標)
Students should attend the course with the attitude not to understand each lecture separately, but to be concerned with what uniform knowledge can be grasped through the term. The main aim of this course is for students not just to receive knowledge, but to facilitate students to think more deeply about the highly complex issue of human nature.

学生諸君は、各回の講義を別個のものとして捉えるのではなく、一連の講義を通してテーマに関してどのような統一的な知識が得られたか考えながら、授業に臨んでほしい。そうすることによって、単に知識を受け取るのではなく、人間性という高度に複雑な問題に対してひとりひとりが思索を深めることが、この授業の主な目的である。

-----------------------
Mode of Instruction: Online (synchronous sessions on Zoom)
Online class tool: Moodle and Zoom will be the main instructional and communication tools required for the class.
Students who plan to take this course should log in to the course Moodle site and read Moodle announcements by December 7.
https://moodle3.icu.ac.jp/course/view.php?id=3121

授業形態 : オンライン (Zoomによる同期型の授業です)
オンライン授業ツール: オンライン授業には主にMoodleとZoomを使用する予定です。
この授業の履修を予定している学生は,Moodleの授業ページにレジ日(12月7日)までにログインし,アナウンスメントを確認しておいてください。
https://moodle3.icu.ac.jp/course/view.php?id=3121
-----------------------

 
Contents(内容)
1. Introduction
2. Various Aspects of Looking
3. What is Self?
4. Knowing and Understanding
Mid-term Exam
5. Growth of the Mind
6. Language and the Mind
7. Health and Well-being
8. Discussion, Wrap-up

1.イントロダクション
2.見ることの諸相
3.自分とは
4.知ること、わかること
  中間テスト
5.心の成長
6.言葉と心
7.健康と幸福
8.パネルディスカッション
(1)準備(グループ作業)
(2)本番

 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture:Japanese
Readings/Materials:Japanese
Tests/Quizzes/Assignments:Both Japanese and English
Discussions/Presentations/Other learning activities:Mainly Japanese, English is allowed.
Communication with the instructor:Japanese

 
Grading Policy(成績評価基準)
出席 (Attendance) 20%
中間試験 (Mid-Term Exam)40% 
期末試験 (Final Exam to be held during the final examination week)40%
実験参加 (Experiment Participation)extra points


 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
210 minutes per week.

 
References(参考文献)
教科書 (Textbook):
磯崎三喜年・森島泰則・西村 馨・直井 望・荻本 快 著(2020)『現代心理学入門』(ナカニシヤ出版)

その他、参考文献は授業内で随時紹介する。

 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)


 
Schedule(スケジュール)
*4/TU,*4/TH

 
URL


 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)