2016 Autumn Term
QPPI515 Law and Peace
法と平和
  Language of Instruction: E
  松田 浩道 (MATSUDA, HIROMICHI)


CREDIT (単位): 2
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
2         
General Description (概要)
This class explores the jurisprudential approach to the peace studieds. It considers the positive law, comparative law, legal thoughts history and international law aspects on law & peace study topics.

この科目は、平和研究に関する法学的アプローチの意義を検討し、法と平和に関する、実定法的、比較法的、法思想史的、国際法的な諸問題に関する考察を行い、もって平和に関する認識の発展と深化に努める。


This year, this class focuses on international humanitarian law. Students will learn necessary skills for advocating peace and human rights from legal perspective. While learning important issues through class presentations, students will practice drafting legal memorials and oral pleadings by using the problem of the 2016 ICRC International Humanitarian Law Moot Court Competition.

本年度のこの授業は,特に国際人道法に焦点を当てて,法的な観点から平和と人権の実現に貢献するためのスキルを学びます。学生のプレゼンテーションを通じて重要論点を学びつつ,2016年赤十字国際委員会国際人道法模擬裁判大会の問題を用いて,人権侵害事案について法的書面を起草し,口頭弁論を行う練習を行います。

 
Learning Goals(学習目標)
・Knowledge of international humanitarian law
・Legal skills of analyzing human rights violation cases
・Research skills in the field of international humanitarian law
・Legal drafting skills in English
・Legal advocacy skills in English

・国際人道法に関する知識
・人権侵害事案に対する法的分析能力
・国際人道法分野における学術的文献収集能力
・英語による法的書面作成能力
・英語による口頭弁論能力

 
Contents(内容)
Students will give presentations on the following topics.

・Historical development of international humanitarian law
・General issues in international humanitarian law
・Specific issues in international humanitarian law

At the same time, students will draft written memorials and practice oral pleadings for the problem of the 2016 ICRC International Humanitarian Law Moot Court Competition.

We will discuss the schedule in detail in the class.

学生の報告を割り当てて,おおむね次の順序で学びます。
・国際人道法の歴史的展開
・国際人道法総論
・国際人道法各論

あわせて,2016年赤十字国際委員会国際人道法模擬裁判大会の問題を用いて,法的書面作成と口頭弁論の練習を行います。

スケジュールの詳細は,授業の中で相談します。

 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture: English
Readings/Materials: English
Tests/Quizzes/Assignments: English
Discussions/Presentations/Other learning activities: English
----
Communication with the instructor: English and Japanese

 
Grading Policy(成績評価基準)
(1)Presentations 20%
(2)Participation to class discussion 20%
(3)Written Memorials 30%
(4)Oral Pleadings 30%

(1)報告 20%
(2)クラスディスカッションへの参加 20 %
(3)準備書面 30 %
(4)口頭弁論 30 %

 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
週140分間程度 / About 140 minutes per week.

 
References(参考文献)
Textbook:Introduction to International Humanitarian Law & IHL Moot in Asia-Pacific Region, available at https://www.redcross.org.hk/rcmovement/IHL_moot.pdf

Reference books include:
Michael Bothe et al., The Handbook of International Humanitarian Law (3rd. ed., 2014)

その他の文献情報は,授業中に紹介する予定です。Information on other materials will be provided in the class.

 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)
国際法の授業を履修済みであることが必要です。
Prerequisite: international law courses.

 
Schedule(スケジュール)
4/TH,5/TH

 
URL
http://www.chr.up.ac.za/index.php/projects/world-moot.html http://jp.icrc.org/wp-content/uploads/sites/92/2016/06/2016-Moot-Problem-National-Rounds-F

 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)