General Description (概要)
|
|
Some topics in the history of anthropological theory and an introduction to the basic concepts of anthropology, with special attention to the material aspects of culture, social structure and organization, symbolic aspects of culture and culture change.
人類学理論の歴史および人類学の基礎概念を解説する。文化,社会構造と組織の実証面,文化と社会の変化面に重きをおく。
This class overviews variations and similarities of human life as an introductory class of cultural anthropology. Especially, the class pays attention to the importance of anthropological perspectives in our daily living. Students also learn about aims and significance of fieldwork, a methodological characteristics of cultural anthropology. In addition, students are expected to develop ability to analyze problems and logically express their views as a part of academic training.
このクラスでは文化人類学の入門コースとして人間の営為の多様性と類似性について概観する。特に、人類学的視点が日常生活の中でどのように必要であり、また有用であるかという点に着目して講義を行う。具体的には、文化の概念、政治・経済システム、結婚と家族、儀礼と世界観、ジェンダー、開発、医療などのトピックを取り上げる。文化人類学の手法的特徴であるフィールドワークに関しても、その意義と狙いについて例を多用しながら説明する。また、学問的トレーニングの一助として、問題を分析する姿勢、論文を書く手法を重視した課題に取り組む。
|
|
|
|
|
|
Learning Goals(学習目標)
|
|
1. To learn about anthropological perspectives. 2. To learn about fieldwork as an anthropological data collection method. 3. To deepen understanding of variations in cultures. 4. To know and practice academic writing rules. 5. To develop presentation skills to effectively communicate with others.
1. 文化人類学的姿勢や視点を知る。 2. フィールドワークに基づいた文化人類学の手法について学ぶ。 3. 人間の営為の多様性について理解を深める。 4. 将来的に卒業論文等の学術的書き物を行う際に必要な「書き方」のルールを知り、実際に実行する。 5. 聞き手を意識して内容をまとめ、発表することに慣れる。
|
|
Contents(内容)
|
|
About "culture" On Fieldwork and ethnography Variations in the way of making living (cultural adaptation to natural environments) Variations in marriage and family systems Economic system: an anthropological view Human and super-natural power Cultural anthropology and development Anthropology and gender
Please see the full syllabus distributed in class for details.
はじめに:文化人類学への招待 はじめに(続):日常の中の異文化 「文化」について 文化人類学の手法:フィールドワーク エスノグラフィーについて 生業の多様性:自然環境への文化的適応 結婚と家族をめぐる多様性 政治・経済システム 人間と超自然の力 文化人類学と開発 文化人類学とジェンダー
* 詳しくは授業で配布するシラバスを参照
|
|
Language of Instruction(教授言語の詳細)
|
|
Lecture: Japanese Readings/Materials: Both Japanese and English Tests/Quizzes/Assignments: Japanese (Students are allowed to write essays/answer exams in English) Discussions/Presentations/Other learning activities: Group presentation is in Japanese. For class discussions, both English and Japanese are allowed. ---- Communication with the instructor: Both Japanese and English
|
|
Grading Policy(成績評価基準)
|
|
出席と授業参加 attendance and participation 10 % 中間試験 mid-term 40 % エスノグラフィー読後プレゼンテーション (グループ) group presentation 20 % 読んだエスノグラフィーについての小論文(個人) essay (individual work) 30 % 期末試験中のファイナルは実施しない final Exam will not be held during the final examination week.
|
|
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
|
|
140 minutes per week. Students are expected to read chapters/articles before each class.
|
|
References(参考文献)
|
|
<参考文献> コースmoodleに随時アップする 川口幸大(2017) 『ようこそ文化人類学へ:異文化をフィールドワークする君たちに』東京:昭和堂。
|
|
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
|
|
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧は こちらです (学内ウェブサイト)。
|
|
Notes(注意事項)
|
|
|
|
Schedule(スケジュール)
|
|
3/M,3/W,3/F
|
|
URL
|
|
|
|