2020 Spring Term
SOC201 Gender and Social Structure
ジェンダーと社会構造
  Language of Instruction: J
  鈴木 彩加 (SUZUKI, Ayaka)


CREDIT (単位): 3
Period(s)
時限数
Lec.(講義) Sem.(演習) Lab.(実験実習) Exe.(実技) Intensive(集中講義)
3         
General Description (概要)
This course will examine social factors causing unequal distribution of social resources, especially focusing on race, ethnicity and gender, in an international perspective.

人種・民族、ジェンダーの視点からみた社会的資源の不平等な分配構造を国際的視野で分析する。


This course is an introduction to feminism and gender studies. The aim is for each attending student to deepen your understanding of gender and sexuality in Japan, and consider social problems from the perspective of gender.

この授業では、私たちが日常生活において「当たり前」だと思っている社会的・文化的事象が、人を男/女に区分する「知」であるジェンダーによっていかに規定されているのかを学ぶ。基本概念を学ぶことによってジェンダーの視点を修得し、現代の日本社会が抱える問題点を、ジェンダーの視点から考えられるようになることがこの授業の目的である。

 
Associated abilities in the ICU Diploma Policy / 関係するICUディプロマ・ポリシー上の能力

 
Learning Goals(学習目標)
・Learning the basic concept of gender.
・Understanding the gender gap in Japanese society and the Underlying social structure.
・Gaining a gender perspective.

・ジェンダーに関する基本概念を理解できるようになる。
・日本社会における男女間格差とその背景にある社会構造を理解できるようになる。
・ジェンダーの視点を身につけることができるようになる。


 
Contents(内容)
[1st and 2nd week]
Offline task only: the following 1) and 2) are the tasks. You need not to watch video clip on Moodle between 04/09 and 04/21.

1) With the worldwide spread of COVID-19, UN Women is urging countries to respond appropriately to women-specific issues. Read the web site at the following URL and summarize what the women-specific issues are.
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2020/3/news-checklist-for-covid-19-response-by-ded-regner
“Checklist for COVID-19 response by UN Women Deputy Executive Director Åsa Regnér”
*Approx. 500 words
*Submission deadline: 04/12
*Upload to Moodle.

2) Summarize what kind of gender equality policies are implemented at your local government.
*Approx. 500 words
*Submission deadline: 04/19
*Upload to Moodle.

3rd week: The basic concept of gender
4th week: The basic concept of sexuality
5th week: The myth of masculinity / family and gender
6th week: Labor and gender / Education and gender
7th week: Media and gender / Reproduction and gender
8th week: Violence and gender
9th week: Wartime violence and gender
10th week: Disaster and gender

[important notice for AY2020]
From 3rd to 9th week, the lectures (movie clips) and handouts would be uploaded to the moodle.
Access key for moodle would be sent to students, who register this course via e-mail.


[第1~2週]
自習課題のみで、オンライン講義は実施しない。課題はそれぞれ以下の通り。

1)新型コロナウィルスの世界的感染拡大にともない、UN Women(国連女性機関)では各国に対して女性特有の課題に適切に取り組むよう求めている。以下のURLからウェブページを読み、女性特有の課題とはどのようなものがあるのかをまとめる。
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2020/3/news-checklist-for-covid-19-response-by-ded-regner
“Checklist for COVID-19 response by UN Women Deputy Executive Director Åsa Regnér”
*1,000字(500 words)程度
*締切:4月12日
*Moodleへアップロード

2) 自分が住んでいる地方自治体(市区町村レベル)では、どのような男女共同参画政策が実施されているか、自治体のウェブページを調べてまとめる。
*1,000字(500 words)程度
*締切:4月19日
*Moodleへアップロード

第3週:性差とは何か
第4週:性とは何か
第5週:男らしさの神話/家族とジェンダー
第6週:労働とジェンダー/教育とジェンダー
第7週:メディアとジェンダー/生殖とジェンダー
第8週:暴力とジェンダー
第9週:戦時性暴力とジェンダー
第10週:災害とジェンダー

[2020年度特有の注意点]
第3週以降の講義は対面ではなく、講義動画をMoodleに掲載する。この動画は事前に録画したもので、生配信ではない。
授業参加率は毎回の課題提出をもって確認する。
資料や事務連絡等もMoodleに掲載するので、こまめにチェックすること。
Moodleのaccess keyは履修登録日(04/08)のよるに、履修登録者に対してメールで開示する。


 
Language of Instruction(教授言語の詳細)
Lecture: Japanese;
Readings/Materials: Japanese
Tests/Quizzes/Assignments: Mainly Japanese, English is allowed.
Discussions/Presentations/Other learning activities: Mainly Japanese, English is allowed.
Communication with the instructor: Both Japanese and English.

講義:日本語
教科書・参考文献・教材:日本語
試験・小テスト・課題:主に日本語、英語で回答しても構わない。
ディスカッション・プレゼンテーション・その他:主に日本語、英語を使用しても構わない。
教員とのコミュニケーション:日本語・英語どちらでも。


 
Grading Policy(成績評価基準)
Final Report(80%), Assignment(20%)

期末レポート(80%), 課題(20%)により決定する。

 
Expected study hour outside class(授業時間外学習)
Preparation: Reading documents specified in class (about 1 hour).
Review: Reading documents introduced in class with referring to the handouts (about 3 hours).

予習:授業内で指示した文献を読む(約1時間)
復習:配布資料を参照しながら授業内で紹介した文献を読む(約3時間)


 
References(参考文献)
Main materials: Handsouts will be uploaded to moodle.
Additional reference (in Japanese):木村涼子・伊田久美子・熊安貴美江編著『よくわかるジェンダー・スタディーズ 人文社会科学から自然科学まで』ミネルヴァ書房.
Supplementary references about each topics will be introduced in each weeks.

教科書:Moodleにプリントをアップロードする。
参考文献:木村涼子・伊田久美子・熊安貴美江編著『よくわかるジェンダー・スタディーズ 人文社会科学から自然科学まで』ミネルヴァ書房。個々のテーマについては授業内で参考文献を紹介する。


 
Learning Support Resources for Students (学生のための学修支援リソース)
If there are learning support resources that are especially recommended for this course, they will be listed below.
Here (ICU Internal page) is the list of learning support resources available at ICU.
このコースで特に利用を推奨する学修支援リソースがある場合、以下に記載されます。
ICUで利用可能なリソースの一覧はこちらです(学内ウェブサイト)

 
Notes(注意事項)
[notice] I ask all of you to check your ICU mail and moodle frequently because I may contact you via e-mail.

ICU mailとmoodleは頻繁にチェックするようにしてください。

 
Schedule(スケジュール)
*4/TU,*4/TH

 
URL
Moodle URL https://moodle3.icu.ac.jp/course/admin.php?courseid=2434

 
ICU Policy on Academic Integrity / 学問的倫理基準に関する本学の方針 (レポートや論文執筆における留意事項)